gadis merah jambu




m
e
s
s
a
g
e

Resepi Ramadhan #1

Sunday, June 5, 2016 @ 1:17 AM | 0 Comment [s]


hai hai
haa okay, bukan senang aku nak kongsi resepi k. 
ni resepi untuk beginners, students2 yang baru nak belajar masak boleh cuba. simple je ni.
acah2 je kan aku ni.
eh tak mmg aku ikhlas nak share 
sebenarnya aku tak reti masak sgt pun. selalu cecuba je,
yang mana menjadi tu aku share.
tu pun kalau ada yang nak lah kan, baik harini aku nak share resepi ayam masak cina.
tah la, jgn tanya menu apa tu tak pernah dengar pun.
sebenarnya aku hentam je namanya, aku terjumpa resipi ni kat mana tah. pastu aku cuba tp aku ada ubah sesikit n lupa nama menu nya apa, bila adik2 aku tanya atin masak apa tu.
aku jawab je ayam masak em masak cina. lol
 
thanks pada orang yang cipta resipi ni. ni bukan resipi aku, aku cuma alter sesikit. n msk cara aku heheh.
jadi bahan-bahan yang diperlukan 
bahan utama :
6 ketul ayam
bahan menumis :
1 bawang merah
2 ulas bawang putih
bahan perap ayam :
serbuk kunyit
garam
lada hitam

bahan untuk masak :
minyak masak
gula
garam
4 sudu besar sos tiram
4 sudu besar sos cili
4 sudu besar sos tomato
4 sudu besar kicap manis
2 sudu besar serbuk kari
20 helai daun kari
beberapa biji cili padi
air 
first thing first
ayam yang dah dibersihkan tu kita perap dengan kunyit, garam, dan lada.

kemudian, tumbuk bahan2 utk tumis. bawang merah dan putih.
lepas dah perap ayam tu untuk beberapa minit, ayam tu goreng macam biasa.
angkat dan ketepi kan. 
guna balik minyak yg goreng ayam tu utk tumis bahan2.
minyaknya jgn guna smua sebab goreng ayam kan pakai banyak minyak.
guna satu senduk je minyaknya tu selebihnya letak tepi.
ok masukkan bahan utk tumis.
tumis sampai naik bau.
pastu ambik serbuk kari tadi tu, kacau dengan air sikit. jgn cair sgt k.
then msukkan dalam kuali. kacau sikit pastu masukkan daun kari.
setelah itu, masukkan smua sos-sos dan kicap. kacau rata smpai dia masak sikit pastu kalau rasa dia kering boleh la masuk air sikit. pepandai la korang tengok nak letak byk mana. stengah cawan ok dah.. masuk gula sikit dan garam sikit.  kemudian masukkan ayam yang dah digoreng tadi tu. kacau dan terakhir masuk cili padi yang dah dipotong. emmm kacau smpai kuahnya rata ke atas ayam tu. 
masak sikit and done ! senang kan.

percaya lah ayam masak cina ni sedap. dia seakan ayam masak kicap tp tak sebenarnya sebab tak masuk halia pun. then ayam ni pedas sikit sebab ada cili padi dan kuahnya likat sikit la tak cair. tu yang sedapp. siyes siyess korang kena cuba.
first time aku buat ni, kejap je licin, fahim yang memilih tu pun cakap pandai aku masak wakaka. 
tak kau kena tahu adjust sikit kalau ada kurang tu kau pepandai la tambah apa patut, kalau pedas sgt tmbah la gula. kalau masin tambah air then masak skit bagi air tu kering skit. em pepandai la ye ikut selera korang. adik2 aku sampai ke harini bila aku balik rumah suh masak lauk ni. sampai umi yang suka masak tu pun suh aku masak menu ni. jarang k umi nk bg kitorg masak pape umi nk masak sendiri. tapi jenis aku ni suka masuk dapur heheh. sebab minat lah kot kbye. 
selamat mencuba. try tauu! tak rugi !
eh eh, selamat menyambut bulan puasa juga, salah dan silap harap diampun 
Photobucket


| |
The Owner

hey stalker, supp ? thanks for viewing my official page. if you want me to follow your awesome blog, just leave your link in my cbox. insyaAllah i will follow you people. adios !

Navigations!

Diary About Stuff Site

hit that button

Blog Archive

  • Budak Perempuan itu adalah Aku
  • thanks for tagging me
  • nak jadi penulis
  • bebel-iannnn
  • im back
  • sabar je ni
  • soalan cepu mas dari blogger lain .
  • lama tak berkongsi cerita
  • Berdikari or beli kari . Er ?
  • Matriculation's life: makin kurus kah ?
  • Follow Me!


    The Credits!

    Template by : Farisyaa Awayy
    Basecode by : Nurynn
    inspired by : Miss Bambam
    ideas by: Fatin Nur Hanani

    Best View at GOOGLE CHROME!